ALTERNATIVA PEDAGOGIEI FREINET
La începutul secolului al XX-lea o serie de
mişcări novatoare şi reformatoare s-au produs în pedagogie, propunând
alternative care sunt valabile şi azi:Montessori, Waldorf, Decroly, Freinet.
Practicată de mai bine de 75 de ani, pedagogia
Freinet îşi demonstrează şi azi profunda actualitate, fiind bazată pe valori
universale.
·Responsabilitate
·Cooperare ·Întrajutorare ·Autonomie
Este
centrată pe copil, luând în considerare cele trei componente ale personalităţii
sale:Unicitate,Diversitate, Globalitate.
Copilul doreşte
să existe, să fie recunoscut, el are nevoie să vorbească despre el = EXPRIMARE.
El doreşte să
fie ascultat = COMUNICARE.
În faţa
tuturor temerilor pe care le încearcă , el are nevoie de alţii = COOPERARE.
El are nevoie
să cunoască lumea şi să se cunoască = TATONARE
EXPERIMENTALĂ
El are nevoie
de bucurie şi fericire = PLĂCERE.
Este
o pedagogie deschisă spre exterior, copilul fiind incitat să vorbească despre
mediul familial, cultural şi social.
Evitarea eşecului a constituit o preocupare constantă a lui Celestin Freinet prin suprimarea
ameninţărilor, a pedepselor, a clasificărilor umilitoare printr-o educaţie care
să ducă la reuşită. Pentru a ajunge la succes, elevul trebuie ajutat şi
încurajat, organizând în jurul lui munca şi viaţa, bazându-se pe posibilităţile
sale, chiar şi cele mai modeste.
Consecvent în a lega şcoala de societate, de viaţă, Freinet nu se
declară adeptul individualismului sau al liberalismului neîngrădit afirmând :
„Suntem deci,
partizanii unei discipline şcolare şi a autorităţii profesorului, fără de care
nu ar putea exista nici instrucţie, nici educaţie.” Pentru Freinet adevărata
disciplină este consecinţa firească a unei bune organizări, a muncii
cooperative şi a climatului moral al clasei.
Libertatea, în versiunea lui Freinet, capătă sens atunci când ea
înseamnă nu posibilitatea de a nu face nimic, nici de a face orice, ci
posibilitatea de a opta pentru activităţi diverse.
Pedagogia Freinet este o pedagogie care se desprinde din
tradiţional.
Bazată
pe valori progresiste, pedagogia Freinet organizează clasa în jurul a trei
axe: a) punerea în
aplicare a responsabilizării:
- pe planul colectivităţii –prin organizarea
cooperativă, modalitate de luare a deciziilor, votul, elaborarea regulilor şi
gestionarea materialului;
- pe plan individual-este vizată angajarea
personală prin: responsabilităţi, luarea în grijă a unor grupe, echipe,
ateliere, contractul de lucru;
b) punerea în
aplicare a autonomiei
Dascălul nu mai este stăpânul absolut, nu mai este singurul care ştie şi
ia decizii. Copilul se ocupă de propria activitate: munca individualizată şi
autocorectare.
c) punerea în
aplicare a cooperării:
Într-ajutorarea se instituţionalizează atunci când prin luare în grijă
temporară sau permanentă-un copil mai mare se ocupă de unul mai mic. Realizarea
proiectelor colective necesită implicarea fiecăruia în parte (albume, jurnale,
întâlniri, ore desfăşurate în alte locuri decât clasa, corespondenţă, etc.)
Evaluarea în pedagogia Freinet
Evaluarea în pedagogia Freinet constă în verificarea realizărilor
elevilor. Punctul de plecare este
Planul Individual de muncă .
Scopurile evaluării
Într-o
clasă Freinet
evaluarea nu vizează o ierarhizare, ci are ca scopuri depăşirea eşecurilor
şcolare şi valorizarea reuşitelor (totale sau parţiale) ale elevilor, care, ajutaţi
trebuie să ajungă la realizarea proiectelor lor individuale.
A. Autoevaluarea
Pornind de
la planul său individual de muncă elevul îşi corectează singur munca cu
ajutorul fişierelor auto-corective, sau
codurilor de culori, determinându-şi gradul de reuşită.
B.Evaluarea colectivă(co-evaluare)
Rezultatul
muncii individuale a elevului este prezentat grupului (clasei) şi supus
criticilor valorizante ale acestuia . Clasa determină nivelul de reuşită al
proiectului individual, iar învăţătorul decide maniera în care elevul îşi va
continua munca pâna la definitivarea proiectului.
C. Socializarea
Definitivarea
proiectului individual al elevului se realizează sub forma unui articol, album,
expoziţie, înregistrare, program informatic, portofoliu etc.
O nouă
evaluare se realizează acum prin schimbul dintre elevul creator /producător şi receptorii muncii sale-socializarea.
Rezultatul
muncii copilului este:
-publicat în revista clasei; -trimis corespondenţilor;
-prezentat la expoziţia şcolii/clasei; -prezentat într-un spectacol;
Instrumente
de evaluare
o
grile de
evaluare bipartite elev/dascăl
o
centuri,
coduri de culoare
o
scări de
competenţe
o
bilanţuri
o
sistem de brevete(diplome)
Deoarece pedagogia Freinet realizează programa şcolară, elevii
primesc şi calificative/note şi teste de control, care nu au ca scop
sancţionarea greşelilor, ci informarea
asupra progreselor elevilor şi decernarea certificatului
necesar societăţii şi recunoscut de aceasta .
WEBOGRAFIE:
http://celestinfreinet.edu.co/
https://books.google.ro/books?id=U3Wl66MnpgoC&pg=PA101&lpg=PA101&dq=FREINET&source=bl&ots=2iSXPlwU6A&sig=-RZz2y6qsAcbM7BCiu5kxalJMy4&hl=ro&sa=X&ved=0CGoQ6AEwDWoVChMI0bPkyKPexwIVRDcUCh2-awS_#v=onepage&q=FREINET&f=false
www.cnae.ro/documents/prezentare_freinet.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu