vineri, 4 septembrie 2015

Analiza SWOT - Comunicare in limba romana - clasa I









Analiza SWOT este o metoda folosita în mediul afacerilor, ajutand la proiectarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei. Ea radiografiaza acea societate si evalueaza in acelasi timp factori interni si externi de influenta ai firmei, a competitorilor, mediul ambiant etc. In educatie, analiza SWOT este extrem de necesara atunci cand vrem sa testam metode didactice aplicabile in invatamant,  materiale didactice (manual, caiete de lucru). In cadrul unei scoli, spre exemplu, o analiza SWOT asupra manualelor scolare castigatoare la licitatie este esentiala in alegerea celei mai bune variante educative in ceea ce priveste materialul didactic.
In randurile ce urmeaza vom supune analizei SWOT manualul de Comunicare in limba romana, sub semnatura Ilianei Dumitrescu si a Danielei Barbu, la editura CD-Press.

S – Puncte tari
  •          Imagini sugestive, atractive, stimulante;
  •          Fiecare unitate este insotita de tutoriale ajutatoare;
  •         O idee inovatoare: partenerul-sprijin pe tot parcursul manualului, asistentul-steluta, care vine in ajutorul elevilor aflati in dificultate;
  •         La scoala: ilustratiile sugereaza metode pedagogice  moderne, care incurajeaza comunicarea si socializarea in sala de clasa: pozitia meselor (scaunele dispuse fata in fata) si implicit a elevilor, atitudine relaxata, fete zambitoare, cadru didactic calm, optimist, permisiv;
  •          In natura: contureaza idea de disponibilitate sociala; imagini ce dezvolta gandirea, creativitatea, spiritul de echipa;
  •          In lumea povestilor: familiarizeaza copiii cu universul povestilor: pilde, morala, fixarea valorilor si a principiilor fundamentale;
  •           Corelarea imaginilor cu denumirile intr-un mod clar, simplu si concret.
  •         Prezentarea literelor alfabetului complex, cu imagini sugestive, cuvinte potrivite provenite din mai multe sfere de activitate.
  •          Procesul de predare-invatare se desfasoara concis, dupa reguli bine stabilite, fara ambiguitati. In paralel, ilustratiile utilizate indeamna spre o educatie non-formala, de construire a unui spirit liber, independent, in deplina comuniune om-natura;
  •           Manualul este gandit si conceput pe traiectoria psiho-emotionala a unui copil. Elemente cheie: jocul didactic, jocul liber, comunicare interumana, socializare, spirit de competitie, spirit de echipa, antrenament, aer liber, sport, disciplina;


W – Puncte slabe
  •           Calitatea sa de manual alternativ, lipsa caracterului de unicitate;
  •          Utilizarea unor termeni destul de greoi in cadrul cerintelor: “mentioneaza”, “ordoneaza”
  •           Lipsa unui vocabular adecvat la sfarsitul fiecarei unitati cu termenii nou-invatati.

O – Oportunitati
  •           poate deveni, cu cateva modificari si adaugiri, manualul unic de Comunicare in limba romana, ilustrativ pentru clasa I;
  •           s-ar putea imbunatati partea digitala a acestuia, platforma virtuala;

T – Amenintari
  •           competitia celorlalte manuale alternative;
  •           slaba digitizare in comparatie cu alte manuale scolare cu aceeasi destinatie;
  •           concurenta in crestere intr-o piata mereu in schimbare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu