vineri, 4 septembrie 2015

Metodologia cercetarii pedagogice - ANALIZA SWOT


Metodologia cercetarii pedagogice 

de Musata Bocos

Analiza SWOT




Ce este analiza SWOT?
“Analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) este una dintre cele mai utilizate forme de analiza a unei afaceri. Prin SWOT se analizeaza si se evalueaza impactul punctelor forte (strengths) si a slabiciunilor interne (weaknesses), a oportunitatilor (opportunities) si a amenintarilor (threats) ce provin din mediul extern. Partea principala a acestei analize reprezinta listarea si evaluarea acestor puncte.”
Aplicam in randurile ce urmeaza aceasta analiza lucrarii Metodologia cercetarii pedagogice de Musata Bocos.




1.  Punctele forte ale lucrarii:
-        Abordare complexa a problemei de cercetare;
-        Descrieri elaborate, indici de referinta, tabele, grafice edificatoare, formule matematice;
-        Identificarea, clasificarea si prezentarea individuala a metodelor de colectare a datelor cercetarii:
v Metoda autoobservaţiei;
v Metoda observaţiei (sistematice);
v Experimentul psihopedagogic/ didactic;
v Metoda anchetei. Chestionarul;
v Metoda interviului;
v Metoda analizei portofoliilor/ a produselor activităţii subiecţilor educaţiei;
v Metoda cercetării documentelor curriculare şi a altor documente şcolare;
v Metoda testelor şi a altor probe de evaluare scrisă;
v Metoda studiului de caz;
v Metodele sociometrice.
-        Ilustrarea exemplelor pentru fiecare metoda in parte (chestionar, studiu de caz, interviu, test sociometric etc.);
-        Resurse bibliografice exhaustiva (65 de titluri, dintre care 6 publicatii straine si 59 lucrari romanesti).

2.   Slabiciuni: 
-        Utilizarea, in anumite paragrafe, de termeni mult prea specifici: diagrama de structură/ areolară, diagrama de comparaţie (cand datele sunt grupate in cateva categorii sau sunt exprimate sub formă de procentaje), histograma, poligonul frecvenţelor, curba frecvenţelor/ curba de distribuţie etc.
3.  Oportunitati: 
-        Poate deveni, in timp, unica lucrare de referinta in cercetarea pedagogica;
-        Structura sa elaborata, mare ca intindere si bogata in exemple si explicatii, poate servi drept punct de pornire in cadrul cercetarilor de amploare din orice domeniu, nu doar cel educativ;
-        Schemele, diagramele, metodele de calcul matematic permit punerea in practica, aplicarea oricarui tip de sondaj, chestionar, interviu sau studiu de caz;
-        Ajuta la perfectionarea cadrelor didactice prin partea sa aplicativa, putand fi considerata lucrare de referinta si in acest caz.
4. Amenintari: 
-        Aparitia unei lucrari similare cu o platforma digitala de sustinere (indici de calcul, diagrame in timp real, modele de chestionare electronice etc.);
-        In cazul in care lucrarea nu este revizuita periodic, risca la un moment dat sa fie depasita de tehnologii si fluxul de informatii noi.


BIBLIOGRAFIE:
BOCOS, Musata. Metodologia cercetarii pedagogice
WEBOGRAFIE:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu